Tips för bättre e-handel

Det har blivit allt populärare bland de som har affärsidéer att pröva lyckan på internet, med någon form av webbutik. Det finns dock en del fallgropar som man bör vara medveten om, och som kan drabba vilken e-handlare som helst, även den som använder en stor och väldokumenterad lösning som en Magento webshop.

För det första är konkurrensen betydligt större på nätet: du konkurrerar ju i någon mån mot alla andra e-handlare i hela världen. I bl.a. Storbritannien finns många webbshoppar som kan erbjuda samma varor som du, och ofta till lägre priser än vad någon i Sverige tar. Systembolaget har de senaste åren utmanats av utländska sprit- och vinhandlare, som säljer från bl.a. Tyskland och som kan förmedla kontakt med transportörer. För att klara sig i denna konkurrens gäller det att på något sätt stå ut. Bra produkter och bra priser räcker naturligtvis långt, men fundera på om du har något mer att erbjuda som dina konkurrenter inte har.

Det här att erbjuda något extra gäller inte bara gentemot dina konkurrenter på internet, det gäller även gentemot vanliga butiker, där kunderna kan känna på och prova produkterna. Hur viktigt detta är beror på vilken typ av produkter du säljer: det är oftast av större betydelse när det gäller kläder än när det gäller verktyg. Kanske är dina priser så pass mycket lägre att du har en konkurrensfördel, men vad gör du om så inte är fallet?

Bemötandet kan heller aldrig bli detsamma på nätet som i en fysisk butik. En del tycker dock att det är skönt att slippa expediter, så det här behöver inte vara en nackdel.